KOIRAN RIPULIN HOITO

Koiran oksenteluun ja ripuliin voi olla useita syitä: Pilaantunut ruoka, ylensyönti, lääkkeet, virukset ja bakteerit.  Jos koiran yleistila on normaali, riittävät yleensä kotihoito-ohjeet ja koira paranee.

Oksenteleva ja ripuloiva koira menettää nopeasti elimistöstään vettä ja ravintosuoloja. Nestehukka on koiralle vaarallista. Siksi on huolehdittava, että koiralla on tarpeeksi vettä saatavilla ja että se juo riittävästi. Mikäli eläin ei juo tarpeeksi, sitä on juotettava varovasti esimerkiksi muoviruiskulla. Nesteen mukana menetettyjen veden ja suolojen korvaamiseksi voidaan juomaveteen lisätä esim. Nutrisal- jauhetta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Oksentelu-ripulitaudeissa suoliston bakteerikanta on häiriintynyt ja tauti paranee vasta, kun bakteerit on saatu tasapainoon. On tärkeää, että ruuansulatuskanava saa aikaa rauhoittua, ja siksi koiran on paastottava ja ruokaa ruvetaan antamaan vähitellen.

RUOKAVALIO

Ensimmäisenä päivänä koiran on saatava tarpeeksi juotavaa, vähintään 0,5 dl/kg/vuorokaudessa. Ruumiinlämpöistä vettä esim. riisin keitinvettä, on hyvä antaa pienissä erissä, kunnes se pysyy sisällä. Terve aikuinen koira voi paastota vuorokauden, vaikka nykyään paastoamista ei enää suoranaisesti suositella. Koiran on kuitenkin hyvä paastota hieman alkuun, jotta oksentelu rauhoittuu. Jo heti alkuun voi tukihoitona antaa suolistoa suojaavaa ravintovalmistetta kuten Promax ja ulostetta sitovaa ravintovalmistetta kuten Inupekt Forte.

Toisena päivänä, voi aloittaa syömisen varovasti. Koska ruuansulatuskanava on tyhjä, on tärkeää että ruoka on kevyttä ja helposti sulavaa ja että sitä ruvetaan antamaan vähitellen.  Muutoin ripuli-/oksenteluoireet helposti uusiutuvat. Keitetään runsaassa vedessä seos, jossa on 3 osaa keitettyä riisiä ja 1 osa raejuustoa, pakastekalaa tai laihaa keitettyä lihaa (kanaa tai naudanlihaa). Kaupallisista ruuista kannattaa antaa ainoastaan suolistoystävällistä vähärasvaista ruokaa, kuten Royal Canin Gastro Intestinal Low Fat purkkiruoka. Mikäli koira ei oksenna tarjottua ruokaa, annetaan seosta hyvin pieniä annoksia useita kertoja päivässä. Lisäksi kannattaa jatkaa suoliston toimintaa tukevien valmisteiden antaminen.

Kolmantena päivänä koiralle annetaan seosta 3-4 pientä annosta. Päiväannos on noin yksi kolmasosa normaalista annoksesta. Ruuan mukaan voi laittaa hieman jo totuttua muonaa liotettuna runsaaseen nesteeseen.

Neljäntenä päivänä, kun koira on reipas ja nälkäinen, eikä oksentele ja ripuloi, voidaan riisiseokseen lisätä enemmän muonaa. Anna tätä seosta noin puolet normaalista päiväannoksesta.

Jatkossa seokseen lisätään normaaliruuan osuutta ja vähennetään riisiseoksen määrää kunnes on siirrytty normaaliruokavalioon/-ruokailukertojen määrään. Tämä tehdään vähitellen  Mikäli koiralle tulee uudestaan sairauden oireita, palataan heti tiukempaan ruokavalioon.

On syytä ottaa yhteyttä eläinlääkäriin, jos oireet pitkittyvät (eivät lopu 2-3 päivässä), koiran yleistila heikkenee tai, jos kyseessä on pentukoira. Pieni verimäärä voi ulosteen mukana normaalia kun suoli on ärtynyt. Mikäli uloste muuttuu mustaksi, tai verta tulee paljon, on syytä ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Koiralle on hyvä antaa mahan ja suoliston toimintaa tasapainottavia valmisteita vielä senkin jälkeen, kun akuutti vaihe on ohitettu.